Har du overvejet, hvad der egentlig skal til for at implementere en disaster recovery plan?
Det er ikke bare at købe en løsning og regne med, at alt løser sig selv.
Hvis ikke I har helt styr på, hvad planen kræver af jer, kan I ende med at tro, I har en disaster recovery plan – uden rent faktisk at have det.
Så hvad kræver det af jer, når I skal implementere en disaster recovery plan? Her er de vigtigste overvejelser.
Forestil dig følgende:
Jeres leverandør bliver ramt af et hackerangreb eller går konkurs.
I har en disaster recovery løsning og hardware stående klar i et andet datacenter.
Men hvis den eneste, der kan starte recovery-processen, er leverandøren – hvad gør I så?
Så står I stadig stille.
Derfor er det afgørende, at I kan styre processen selv.
Med den rette disaster recovery løsning kan I logge ind og starte recovery-processen, helt uden leverandørens hjælp.
Fx med løsninger som Veeam Continuous Data Protection får I et værktøj, der giver jer fuld kontrol. I kan selv trykke på knappen og få systemerne op at køre i et nyt miljø.
Kontakt os, så I kan få værktøjerne til selv at kunne starte jeres disaster recovery proces.
Det største spørgsmål under et nedbrud er ikke teknisk – det er taktisk.
Hvornår beslutter I jer for at aktivere jeres disaster recovery plan?
Der er nemlig en risiko:
Hvis I trykker på knappen for tidligt, risikerer I at tage et datatab og betale omkostningerne ved at aktivere jeres disaster recovery plan. Og hvad nu, hvis leverandøren ringer ti minutter senere og fortæller, at alt kører igen?
Men hvis I venter for længe, kan det koste forretningen dyrt i tabt drift og mistet data.
Sådan håndterer I beslutningen:
En disaster recovery plan er kun så god som jeres evne til at bruge den.
Hvis I ikke har testet procedurerne, risikerer I at stå med spørgsmål som:
Læs mere:
Typisk ligger omkostningerne for at aktivere et disaster recovery miljø mellem 10.000-15.000 kroner:
Lad os lige tage et eksempel på det med datatab:
Eksempel
Forestil dig, at I har en webshop som modtager 1 ordre i timen. Jeres backup kører kl. 8, 12 og 16.
Ordrenummer 100 kommer kl. 8, ordrenummer 101 kommer kl. 9 osv.
Kl. 9:45 bliver jeres udbyder ramt af et hackerangreb, og kl. 13 har I mistet troen på, at de kommer online foreløbigt.
I sætter jeres diaster recovery plan i værk og kommer i produktion kl. 15:30 med data fra backup'en kl. 08:00.
Kl. 16 kommer næste ordre ind. Den får ordrenummer 101. Men kunden som bestilte kl. 9 har også fået ordrenummer 101.
Det kalder man datainkonsistens, og det er en ad de helt store årsager til, at man ikke bare trykker på disaster recovery-knappen, så snart man har et nedbrud.
Med kun 2 ordrer er det relativt overskueligt at rydde op i, men forestil dig en travl produktionsvirksomhed - der kan være et massivt oprydningsarbejde. Det skal opvejes imod nedetiden.
At implementere en disaster recovery plan kræver mere end bare teknik.
Det kræver en plan, der giver jer kontrol, klarhed og tryghed.
Hos ScanNet hjælper vi jer med at designe en disaster recovery løsning, der giver jer alt det – og mere til:
Ring til os på 75 53 35 00
Skriv til os på salg@scannet.dk
Book et uforpligtende møde med os her